fredag 2. desember 2011

Mantra, sitater og inspirasjon

Mantra (Sanskrit) fra roten man - å tenke - og endelsen tra - som antyder instrument eller verktøy. Betyr tanke eller hensikt uttrykt som lyd. Derfor betyr mantra «bønn», «hymne», «trylleformel» og «plan».

Grunntanker jeg ønsker å ha som mantra følger nedenfor. Ingen av dem har jeg kommet opp med selv. Det er jo som kjent ingen vits å finne opp verken hjulet eller kruttet på nytt. Men jeg lar disse setningene være verktøy og ønskemål om å leve etter dem.

- En dag skal jeg dø men alle andre dager skal jeg leve.
Jeg elsker dette sitatet. Det gir både et timelig og evig perspektiv. Jeg er ikke redd for å dø. Jeg er mer redd for ikke å ha levd ordentlig først. Jeg ønsker å leve ut mine verdier tydelig og å være et medmenneske som er tilstede. Men vær overbærende, jeg er fortsatt en amatør i livet :-)

- Penger og ting skal brukes. Mennesker skal elskes. Ikke motsatt.
Ja hvor ofte ender vi ikke opp med å (mis)bruke mennesker og å elske penger og ting?! Måtte vi alle bli påminnet om å aktivt elske menneskene omkring oss og å bruke penger og ting på en forsvarlig og konstruktiv måte.



Nå sitter jeg på bussen på vei til Göteborg, skal på konvent i Smålands djupa skogar i helga. Det ser jeg fram til :-)

Legger ved et bilde som inspirerer meg. Det ser ut som midnattsol i Nord-Norge men nei, det er solnedgang på Bornholms nordside tatt i fjor sommer. Jeg vil i slengen anbefale Bornholm som reisemål, da jeg var der kalte vi det for Syden i Norden. Dette bildet bruker jeg som skjermbakgrunn på jobb. Jeg blir varm i hjertet av å se på det og å la tankene fly i et øyeblikk før hverdagen innhenter igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar