søndag 28. september 2014

Høstgryte med lammekjøttdeig fra Lyngen

Enten er du en sånn som liker lammekjøtt eller så er du det ikke. Er du det, så vil jeg anbefale deg å lese videre. Er du det ikke, vel, du trenger ikke å smake (men du burde). Jeg elsker lammekjøtt. Og er lokalpatriot. Da herr Far og fru Mor var på besøk for noen uker siden, kom de med deilig lammekjøttdeig fra Gourmet Lyngen nordfra. For en lykke! Jeg laget lammekjøttboller med tzatziki og tomatsaus for noen dager siden. I dag ble det en deilig høstgryte med dette lekre kjøttet og masse deilige grønnsaker. Dette var godt, folkens!

Jeg tok det jeg hadde, som var: 
500 gram kvernet lammekjøtt av Lyngenlam
1 løk
4 sjampinjonger
2 gulrøtter
1 jordskokk
1/4 pastinakk
2 fedd hvitløk
ca 2x2x2 cm revet ingefær
1/2 rød chili (hvis du liker det sterkt, tar du med frøene inni, hvis ikke tar du bort frøene)
1 ts karri (krydderblandingen, ikke curry paste)
et godt dryss pepper
en håndfull ferske spinatblader
1 grønnsaksbuljong
3 dl vann
1/2 rød paprika
1/2 gul paprika
6 cm purre

Og så gjorde jeg som så:
 - stekte kjøttdeig i ei jerngryte
- tilsatte hakkede grønnsaker; løk, sjampinjonger, gulrøtter, jordskokk, pastinakk, hvitløk og ingefær
- la i chili delt i to store biter sånn at den er lett å fiske opp og ta bort før servering (det ser veldig likt ut som paprika, de er i slekt liksom. Litt utrivelig å tygge på en stor bit chili om man er uforberedt)
- tilsatte karri, pepper, spinat, grønnsaksbuljongterning og vann
- rørte litt rundt av og til og lot det koke
- tilsatte paprika og purre mot slutten av koketiden

Godsakene ble servert med ørsmå gulløyepoteter fra Lyngen, som er de beste potetene som jordens under- og overflate har sett.

Nydelig middag, enkelt og veldig smaksrikt!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar