mandag 2. september 2013

34 timers glede i København

Jeg visste jo at det skulle bli en kort tur. Fly ned tidlig lørdag morgen og retur søndag kveld. SAS-appen kunne fortelle meg at jeg skulle være i transit i DK i 34 timer. Det ble lite søvn. Det ble 30.000 skritt den ene dagen. Det gjelder å fange gode øyeblikk. Ikke med kameraet først og fremst, men i sinnet. Det ble 34 gode timer. For det ble gode venner, hyggelige opplevelser, god mat og en vakker by.

Vi var i bursdag i Hillerød på lørdagskvelden men jeg tok faktisk ikke et eneste bilde der. Jeg tar litt selvkritikk på det men av og til er det deilig å la kameraet ligge og - jeg siterer Han Lars - nåen bilda lar sæ fremkall kun i hjertet ditt et sted. Så nedenfor kommer noen bilder fra Kongens By.

Dansk vær er et kapittel for seg selv. Det var ganske fint vær. Helt til det sluttet å være fint. Da kom denne overraskelsen:


Så da var det bare å søke ly. Dette gjorde vi et par ganger i løpet av helga.


København har en halv million milliard halvfems sykler og ingen av dem er stilige sykler som går fort, som vi bruker her i Norge (når vi sykler Birken eller Nordsjørittet eller andre vikingaktige aktiviteter). Det er altså kjerringsykler som gjelder. Gir er ut. Kurv er in.


Noen tauet en brygge...?


Den majestetiske Vor Frelsers Kirke på Amager


Når vi alt var i nærheten, tok vi en tur innom Fristaden Christiania. Der luktet det jo omtrent like spesielt som det så ut.





Det beste stedet å parkere sykler, var der man ikke fikk parkere dem (kanskje fordi det stod så mange sykler der man fikk parkere dem?!) Som du forstår, handler mye om sykkel i Køben.


Nyhavn


Reisefølget



... som ble helt alldeles utslått midt på dagen... 

 
Pene kanter som nok tar sin tid å frisere


Operaen på Holmen, gitt som gave av et privat eid fond !!


Amalienborg


Jeg øver meg på makrobilder med den nye telelinsen min. Dette motivet tror jeg skal bli en pære når den blir stor. Jeg liker lysegrønt.


Reisens aller siste bilde ble av en liten turistattraksjon, den lille havfrue, som nettopp har feiret 100 år men som holder seg like ung og sprek fremdeles. Men den er faktisk veldig liten. Lille. Den Lille Havfrue. Sitter ute i hundre år i sjø, vind og regn uten så mye som et kyss av en sjømann sånn at hun kan bli en prinsesse og halve kongeriket. Nei nå blander jeg historier her!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar