torsdag 6. september 2012

Ups, jeg pusser visst opp!

Jeg visste ikke at jeg nær sagt skulle totalrenovere stua mi. Jeg kan si deg hva jeg visste; at jeg hadde verdens største. mest upraktiske peis i ei lita stue og en drøm om å få den erstattet med noe nett, vakkert og varmeeffektivt. Ja og så en ting til jeg visste at jeg hadde; en tiltaksrik og grei pappa! Han ringte meg i sommer og sa at han skulle komme ned første uka i september og rive peisen. Tjo hei, det var bare å la det stå til. Pappa er en sånn som får ting til å skje!

I den grad man kan dele menneskeheten inn i jegere og samlere er jeg definitivt samler. Jeg har så mye nips! Og ikke går det an å kvitte seg med ting heller. Det er en prøvelse. Så utfordring nr 1 var å pakke ned alt i stua. Jeg måtte tilkalle hjelp og er veldig takknemlig for bidraget.

Sånn var peisen.


Og nå har sannelig nesten hele den første uka av september gått. Jeg kan si dere det at i løpet av uka har det sett ut som en krigssone her i stua. Brekkjern og slegge ble tatt i bruk men det var behov for sterkere skyts så vi måtte leie en pigghammer, et verktøy som banker løs alt som skal løs. Skal si deg at det gjorde jobben! Men det bråkte noe helt sykt og det knuste sement, leca og murstein til det fineste støv du kan tenke deg. Et tykt støvlag la seg overALT som ikke var polstret igjen og TAKK MAMMA !!!! som har bidratt med å vaske ned elendigheten i tillegg til all annen god hjelp i dette prosjektet.

Prosjektet er på langt nær ferdig. Hele oppbygginga gjenstår. Men rivinga er heeeelt ferdig! Underbart! Dette er ting som vi fant bak peisen; små mosaikkfliser og tre-fire lag med gammel tapet.


Tips om du skal fjerne gammel tapet fra murvegg: Fyll et godt (Braun) dampstrykjern med vann og damp tapeten bort. Riv så. Det funker, jeg lover!

Sånn, her er all gammel tapet og mosaikk borte. Nå kan Murmester Tor I. Larsen bare komme (ja dette har blit et slags dugnadsprosjekt i familien siden jeg er den minst hendige som finnes). Kom og velkommen!


Videre oppdateringer på prosjektet vil komme! Stay tuned :-)

1 kommentar: