fredag 21. september 2012

Om Guds hellighet og Muhammed-karikaturer

Trodde du jeg skulle legge ut spottende tegninger av en profet som en stor del av verdens befolkning tror på nå? Så dum du er. Imidlertid vil jeg lufte en sak for dere. Hva er ytringsfrihet og hva skal vi få anse å være hellig? Er alt helllig sånn at ingenting tåler kritikk? Må vi fengsle enhver person som ytrer annet enn statlig godkjente utsagn? Nei, det mener jeg ikke. Er derimot ingenting hellig sånn at man kan bæsje (unnskyld uttrykket) på hva som helst? Nei, spar meg.

Jeg tror ikke på Muhammed. Men jeg verken tegner nedlatende tegninger eller tramper på verken ham eller hans tilhengere allikevel. Jeg tror på Bibelens Gud. En evig, hellig, allmektig skaper, Far og alle gode gavers giver. Da Jesus ble født, ropte englene for hyrdene faktisk ikke 3 x Gud, 3 x Allmektig, 3 x Evig, 3 x Stor. De ropte Hellig Hellig Hellig. Gud er altså hellig. Du brenner deg hvis du møter Ham i dine skitne klær.

Han blir krenket. I Norge, i dag. Denne brennende hellige Guden. Han blir trampet på i samfunnet vårt. Folk roper ut navnet hans i forakt hver gang de oppdager noe som er bare bittelitt opprivende. Flere generasjoner barn i norske kirker og bedehus har trodd at det å si "Herre Gud" var å banne. De ble sittende med blikket ned da "Hum ti du, ditt dyre navn og ære" skulle synges. For man kan jo ikke si Herre Gud. De ikke-kristne har altså stjålet en av de vanligste måter å påkalle en Hellig Gud på.

Om du påkaller Gud, får du kalle ham både Kongers Konge og Herrers Herre. Du kan også påkalle ham forsiktig som din far, din bror, din forlovede og din beste venn. Du kan rope ut til ham fra skogen eller du kan hviske til ham fra sengen. Han hører. Han hører også når du himler med øynene og sier navnet hans uten at du ville Ham noe. Du kan ikke krenke min Gud. Det vil si, du kan det. Men du kan ikke gjøre det evig og du kan ikke gjøre det ustraffet. Du er herved advart.

Og strengt tatt finnes det kun én eneste synd i verden; å ikke tro på Ham som Gud utsendte til jord for å forsone seg selv med deg. Akkurat deg ja. Jeg snakker til deg.

Hvorfor er det greit å harselere uhemmet med Jesus? Hvorfor brøler du ikke Allah når du slår hammeren rett på tommelen, men både gode og onde krefter om hverandre? Hvorfor er det uaktuelt for Monty Phyton (eller pyton om du vil) å tulle med Muhammed. Jeg nevner kun eksempler. Hvorfor har Bladet Tromsø laget en sak av dette; hvorfor er det så graverende for et samfunn der den absolutte majoritet ikke tror på verken Allah eller Muhammed? http://www.itromso.no/nyheter/article581036.ece

Jeg har såpass respekt for mennesker at jeg ikke vil eller kan tvinge deg til å tro eller bli som meg. Du står for dine egne valg. Du er et helt menneske. Du kan velge å gjøre vondt eller godt. Du kan tulle så mye du vil. Men når du tuller med Gud, er du i trøbbel. You can run but you can't hide. Min anbefaling er at du ikke tuller med noens gudsbilde i det hele tatt. Vis litt respekt. Du ville neppe mobbet arbeidsgiveren din. Ikke mobb livgiveren din da.

Du kan hate meg som følger etter Jesus. Du kan gjøre livet mitt vanskelig, være kjip mot meg og mine. Du kan kneble meg i media (det er jo sååå viktig at kvinner får bestemme over kroppene sine, de små fostrene har sikkert ingenting imot å dø tidlig) eller sette meg og mine venner i fengsel.


Du kan drepe meg. Men du kan aldri skade meg.

1 kommentar: