onsdag 14. januar 2015

Eplesuppe for de forkjølte dagene

Heia bloggen, jeg er hjemme fra jobb og forkjølt i dag. Skikkelig forkjølt. Da jeg stod opp, visste jeg umiddelbart hva jeg skulle lage for å pleie kroppen: eplesuppe! Det er raskt, godt, sunt, enkelt og trøsterikt :-)


For to porsjoner trenger du:
2 epler
2 dl vann
1 stor ss honning
1/2 ts vanilin eller vaniljesukker
et dryss kanel

Skrell eplene og del dem i biter. Legg eplebitene i en kasserolle og fyll vann på så det akkurat dekker eplebitene. Kok opp og la det koke i ca 5 min. Tilsett honning, vanilje og kanel og mos eplebitene med stavmikser. Servér. Nyt. Ta på skjerf. Bli frisk.

5 kommentarer:

  1. kjäre mor silje. nå som du er sjuk vil jeg komme med et eplesuppetips: kjöl ned suppen til ca 40 grader för du har i honningen, ellers dreper du alt det bra i honningen som gjerne vil bistå med å få deg frisk og fin igjen. god bedring :)

    SvarSlett
  2. Det var et klokt tips, Heidi, takk skal du ha! Ett problem bare: suppa var vesentlig varmere enn 40 grader da den ble fortært. What to do? Og hva med honning i te eller kokende melk? :)

    SvarSlett
  3. emzymene i honningen dör når det blir varmere enn 40 grader, så det er nok same shit med både te og melk..desverre.. så der gikk du nok glipp av noen finfine enzymer. men du ble kanskje frisk som en fisk likaväl? :)

    SvarSlett
  4. Nyttig innspill! Jeg har dessverre ikke oppnådd status fiskfrisk enda men jeg gikk sporenstreks til kjøkkenet og tok meg en stor teskje med svensk honning, helt uoppvarmet, etter å ha lest din siste kommentar. Jeg kjente med det samme at det funka. Men så begynte jeg å tenke på pasteurisering av honning... Fra engelske wikipedia leser vi: Honey that is to be stored at room temperature for long periods of time is often pasteurized, to kill any yeast, by heating it above 70 °C. Og boooom så er de snille tingene i honningen borte... Fra Honningcentralen (www.honning.no) leser vi imidlertid: Er honning fra Honningcentralen pasteurisert? Nei, men vi bruker noe varme for å smelte ned honningen slik at den er håndterbar i tappeanlegget vårt og at vi har et best mulig utgangspunkt for å få en finkrystallinsk ferdigvare.

    Så vet vi!

    SvarSlett
  5. ja hvis du vil ha det beste fra honningen skal du velge den som ikke er flytende. pappa birökter har honningen i kjölerommet under lagring, men den klarer seg jo finfint i romtemperatur også. det verste som kan skje er at den får litt krystaller, men de er jo ikke farlige. når vi nå er inne på de fine biene så kan jeg jo passe på å tipse om bipollen også :) http://www.iforma.se/sv/artiklar/bipollen-ekologiskt-250g.html

    SvarSlett