tirsdag 11. februar 2014

Det er ikke UT bare fordi det ikke er IN

Det er noen år siden nå, at smootie var IN. Jeg må skrive det med store bokstaver for det er litt kult. Plutselig skulle allmuen slurpe både sunt, lukseriøst og smakfullt. Man kunne lese side opp og side ned i kjerringblader om alskens smooties man kunne lage seg. Jeg prøvde vel en gang. Siden har jeg "stådd 'an av" og holdt meg på sidelinjen av smoothies helt til det sluttet å være IN. Nå har jo smoothies en liten festperiode hver vår-sommer-sensommer men vinter er jo ikke tiden for de tradisjonelle smoothiemakerne. Jeg har hatt litt aversjoner mot denne styrkedrikken, la oss rydde opp i et par ting:
1) ting som inneholder bittelitt banan overkjøres fullt og helt av banansmak
2) alle som har laget smoothies til meg før har hatt masse banan i
3) du får ikke kjøpt smoothiebiter i frysedisken som ikke inneholder banan
4) ting som inneholder banan blir veldig grøtete i konsistensen
5) ting som lages med yoghurt som base blir veldig tjukke i konistensen
6) ting som lages med bare frosne ingredienser blir veldig kalde og veldig grøtete (og kanskje litt sure)

Og det var sånn jeg trodde smoothies måtte være. Jeg holdt meg klokelig unna (se punktene 1-6 ovenfor). Men så var det vel nå i blåbærperioden (ref hit) at jeg begynte å lage smoothies. Og så har jeg endelig funnet frosne kirsebær i utvalgte butikkhyller etter at jeg leita og leita og leita for å servere det i bursdagen min i høst - men uten å finne.

Så i går kveld da, selv om armene var dekt av ståpels i beskyttelse mot lav innetemperatur, var det tid for smoothie igjen. Det er kjekt når det kan lages i den store miksebollen til stavmikseren, da slipper man å dra frem kjøkkenmaskinen liksom. Kjøp Braun stavmikser (der fikk jeg sagt det også, tenk).

Jeg prøver på nytt: Så i går kveld ble det smoothie. Det stod en halv ananas igjen og blomstret i kjøleskapet etter at søstrene hadde dratt i helga og halve denne (altså kvarte om man ser stort på det) gikk med. Og så var det bare å plukke fram noen frosne kirsebær. Litt eplejuice for å motvirke konsistensen som var klaget over i punktene 4, 5 og 6 ovenfor og da. Kveldssmoothie. Jeg spiste sjokoladekake til (denne, jeg kutta ut perlesukker på toppen men den er helt sykt god). Jeg leste en bok. Kanskje smoothies gjør deg nettopp så harmonisk at du lar TV være TV og så leser du bok istedenfor? Jeg sier ikke det gjør det men jeg kan heller ikke si at det ikke gjør det.

Men du da, sjekk fargen, Sjekk energien. Sjekk hverdagsfornøyeligheten, på grensa til hverdagsluksus :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar