onsdag 7. mars 2012

Verdens beste kake / Fudgekake som smelter på tunga

På jentekveld i helga kom Bella med en kake som må være i toppsjiktet i verden. Den er så ekstremt god at folk nesten triller av stolene. Man er ihvertfall ikke villig til å gi noen andre det siste stykket. Det må man ha selv. Bare må. Jeg har oversatt oppskriften til norsk og tillater meg å legge den ut her (den finnes på svensk på nettet). Tenkte å bake den til helga hvis jeg når, når vi skal feire Kristine 30 år hos meg på søndagskvelden. Jeg prøver å bare bruke egne bilder her på bloggen så hvis jeg rekker å bake den kan jeg legge ut bilde senere men enn så lenge er innlegget bildefritt. Jeg tenker å bake denne kaka som rund kake istedenfor langpanne forresten, tror jeg ihvertfall.


Bellas fudgekake

Kakebunnen:
200 gram smør
3dl sukker
2 egg
1 dl kakao
4 ts vaniljesukker
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver

Glasuren:
2 dl kremfløte
2 dl sukker
2 ss sirup
100 g mørk kokesjokolade
100 g smør (skal ikke smeltes)

Fremgangsmåte, kakebunnen:
1.   Kle en langpanne, ca 35 x 20 cm, med bakepapir
2.   Smelt smøret i en kasserolle
3.   Rør ned sukker og egg i smøret
4.   Bland sammen de tørre ingrediensene i en bolle og bland det så i smørblandingen
5.   Hell røren i langpannen og stek kaken i 175°C i 15-20 minutter
6.   Dra forsiktig av bakepapiret. (Om kakebunnen sitter fast i bakepapiret, legg en fuktig handduk over kaken en stund så går det lettere å ta bort papiret)
7.   Avkjøl kakebunnen

Fremgangsmåte, glasuren:
8.   Bryt sjokoladen opp i biter og bland alle ingrediensene i en kasserolle bortsett fra smøret
9.   La dette koke til det tykner, ca 10-15 minutter
10. Ta kasserollen av platen, del det kalde smøret i biter og rør ned i den varme glasuren
11. Bred glasuren over kaken og la den stå kaldt for at glasuren skal stivne
12. Skjær opp kaken i ruter eller server den hel

........

13. Nyt
14. Nyt mer
15. Det er sannsynligvis fritt for kaffe. Trakt mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar