torsdag 20. november 2014

Saras hjertepute

Min gode venninne Sara har kjøpt seg en ny leilighet og en spillrans ny, lekker sofa og ettersom hun har bursdag i disse dager, strikket jeg henne en pute for å lyse opp en grå dag. Altså en grå sofa. Lekker grå sofa.



Pinner: rundpinne 60 cm lang, 5mm
Garn: 3 nøster Big Delight fra Garnstudio, fargen er 09 atlantis (holdt akkurat såvidt)
Størrelse på puta: 50 x 50 cm

Begynn med å strikke klaffen til puta fram og tilbake, strikk så puta rundt i sin helhet. Jeg la opp 98 masker og strikket 4 riller, la deretter inn knapphull (jeg la inn tre knapphull men burde nok tatt fire eller fem). Strikket til sammen 17 riller på klaffen før jeg la opp 98 nye masker til forsiden. Satt et merke i hver side. Puta er strikket i glattstrikk på baksida på alle omganger. Mønsteret på fremsida er slik: Strikket først ytterligere 11 riller før jeg gikk i gang med hjertemønsteret. Selve hjertet er strikket i glattstrikk og mønsteret rundt er i riller, dvs at annenhver omgang er kun rettmasker uansett hvordan det står at hjertemønsteret skal være. Hjertet går over 88 omganger og er 50 masker bredt. Du finner link til hjertet HER. Tallene på siden er for å holde rede på hvilken omgang man er på, samt hvor mange masker det er før glattstrikken på selve hjertet. Merk i tillegg at du leser hjertemønsteret fra øverst til høyre, mot venstre og så nedover. Etter hjertet er det 11 nye omganger med rillestrikk foran på puta (fremdeles glattstrikk på baksiden) og så feller man av. Dette gjorde jeg ved å vrenge strikketøyet og strikke sammen den første og siste maska, så nr 2 og den nest siste og så videre. Til sist hadde jeg temmelig nøyaktig to meter turkis garn igjen og sydde noen store attersting for å markere hjertet på puta, som ellers ikke kom frem så tydelig som jeg hadde håpet. Ja og så sydde jeg i knapper og blokket putetrekket til størrelsen jeg ville ha på det og sånne ting.

Sara blei glad for puta og jeg ble glad for at hun ble glad. Sara setter på kaffen om du stikker innom henne :-) Du kan kopiere oppskrifta men link til denne bloggen, okay? Det er åndsverk og sånt.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar