søndag 27. oktober 2013

Stor heklet lyslykt

Jeg har vært i Bergen i helga og bodde hos ei god venninne. Jeg hadde tenkt på det en stund men kvelden før jeg dro gikk jeg i gang med å hekle ei lyslykt til henne. Det er vel verd å nevne i en bisetning at jeg trodde selve lykta som jeg hadde i gave-/håndarbeids-/teknikkskapet mitt var av liten størrelse (og dermed at det ville gå fort å hekle) mens den jo viste seg å ikke være det... :-)

Lyktas diameter er 12 cm, omkretsen er 38 cm. Her er oppskrifta på mønsteret nedenfor:
Hekle luftmasker først. Hvis du også vil lage lyslykt, legger du opp passe mange masker for størrelsen du har på lykta men pass på at det må bli stramt, ellers vil ikke hekletøyet holdes oppe. Antallet luftmasker du legger opp skal være delelig på seks. På 38 cm omkrets la jeg opp 54 LM men jeg kunne godt lagt opp 60 for å få det litt mindre stramt. Så nå kan du regne ut cirka hvor mange masker du vil legge opp. Rapporten går over 6 LM.
Første rad: 

2 ST, 1 LM, 2 ST i første LM - 2 LM - 1 FM i fjerde LM - 2 LM (gjenta ut omgangen)
Alle andre rader:
2 ST, 1 LM, 2 ST i LM som er mellom forrige rads Staver - 1 LM (gjenta ut omgangen)

Sørg for at du fester hekletøyet godt sånn at den ikke siger ned. Som du kan se på bildet, har jeg heklet ovenfor håndtaket på denne lyslykta som jeg kjøpte på Rema 1000 i vår en gang.

LM = luftmaske
ST = stav
FM = fastmaske

Jeg brukte min favorittheklekrok, nr 4, mistet den på vei til Gardermoen, og det gikk med bittelitt mindre enn ett Paris-nøste. Dette går fort å lage, folkens, og er en flott gave å gi bort!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar