tirsdag 9. juli 2013

Syklus

Tilværelsen:
||: Liv. Instinkt. Vaner. Tanker. Forbedringer. Gjentakelser. Milepæler. Relasjoner. Kretser. Sykluser. :||  Død.

Mange av oss har de samme milepælene.Små barn vet hvor mange år eller måneder det er til de skal begynne på skolen. Litt større barn (og mange andre) vet til enhver tid for lenge det er til jul. Voksne i arbeid har ofte, ofte syklus som begynner og slutter med ferie. Når man hadde ferie sist og når neste ferie kommer vet man inderlig vel. Man liker nok jobben sin men man elsker ferie enda mer. Jeg må innrømme at én av mine sykluser er lønningsdag. What, er det bare noen dager siden lønningsdag? Skal vi se, det er vel cirka 23 dager igjen til neste... Noe i den duren. Så har vi ukessyklusen; du vet hvordan en mandag morgen føles og du kjenner deg sjøl godt nok til å lengte mot helg.

Jeg skulle ønske at jeg ikke levde kun i sykluser som består av arbeid i orientering mot hvile; mandagens orientering mot fredag, morgenens orientering mot kveld, forbrukets orientering mot lønningsdag. Blås i Einstein; min egen relativitetsteori er at tiden vil gå fortere om man gjør disse tingene. Du vil kaste bort mye tid. Du vil bli eldre fortere og de grå hårene og dobbelhaka vil melde seg. Det blir mye arbeid og slit med kanskje noe mindre hvile og glede.

En av syklusene som inspirerer meg, er trærnes årskrets.
Vår - knopp.
Sommer - blomst.
Høst - bladfall.
Vinter - død.
Vår - ny knopp!
Og sånn går det. Enda en årring, enda høyere tre. Ny knopp hver vår.Og atter som eit under, nytt liv av daude gror!

Jeg skal ikke bli for filosofisk. En av mine sykluser, er søndag kl 11.
Søndag kl 11. 
Søndag kl 11.
Søndag kl 11.
Søndag kl 11. 
Enda en søndag kl 11.

Å få møte Gud og hans folk. Å synge sanger, salmer og åndelige viser. Å bekjenne sin synd og få høre at den er tilgitt. Å høre Bibeltekster bli opplest og få en utleggelse. Å be. Å prise Gud. Å dele nattverdsbrødet og vinen med dem som hører Herren til. Å stå med tomme hender og et bøyd hode og motta Herrens velsignelse.Se vennene mine igjen og ta meg god tid på kirkekaffen.

Det er fra søndag kl 11 til neste søndag kl 11 at jeg lever. Det er her jeg får min næring; det er mitt kretsløp.



(kirkespiret til katedralen i Ulm i Sør-Tyskland, verdens største protestantiske katedral)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar