fredag 28. desember 2012

På topp

Jeg har alltid forestilt meg året som en sirkel. Det begynner med 1. januar på topp og beveger seg sakte men sikkert med solens retning (og lysets hastighet?!) mot høyre. Det er som om tempoet aksellererer jo brattere nedoverbakken blir mot årets laveste punkt, sommeren. Hvem synes vel ikke at sommeren går for fort - hvert år? Derimot står sekundene ganske stille nå mens menneskeheten står i øverste etasje av årshjulet og tripper på trappene av et nytt år. Et tomt år. Et ukjent et. Mitt 30. i rekken. Vi er på toppen av året.

Hvis vi kikker i speilet kan vi nok se mange ting som ikke ble som de skulle. Jeg ser en hverdag som stormer forbi mens jeg er travelt opptatt med å kanskje legge lista for høyt for meg selv. Jeg ser forandringer. Avslutninger. Gode venner som har flyttet fra byen. De tingene jeg aldri fikset. Prosjektene jeg aldri fikk begynt på en gang.

Men akkurat nå. Akkurat nå står jeg på toppen av året og er i ferd med å sette utfor 2013 i ekspressfart. Vet du hva jeg ser? Jeg ser tomme sider i kalenderen min. Noe av det vakreste jeg vet. Jeg ser uker som jeg ikke har fylt opp, helger hvor jeg ikke har forpliktet meg, ferier jeg ikke engang vet om ennå. Jeg ser muligheter og uforløst potensiale. Ikke sånn jeg forventer radikal forandring. Ikke sånn at det går nord og ned fra nå av. Men at året kickstarter og ruller i gang før vi vet ord av det. At det meste kommer til å være det samme selv om et og annet kan være forandret. At jeg kanskje kjenner meg selv enda litt bedre. At det kommer opp og nedturer. Året.

Ofte har nyttårsaften gjort meg veldig sentimental. Akkurat nå gir romjula meg den hvilen jeg trenger for å bli opplagt og gira på å komme tilbake til hverdagen. 2013 kan bare komme, jeg er ikke redd. Tror jeg da!


En slik lekker kalender kan du gjøre helt personlig og bestille på www.personligalmanacka.se eller www.personligalmanakk.no! En slik en har hatt i flere år og er veldig fornøyd :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar