søndag 2. oktober 2011

Ukeslutt - Ukestart

Jeg prøver meg herved på et "hva gjorde du i helga"-innlegg. Jeg liker tanken på at det tyske "Wochenende" for helg betyr ukeslutt og at vårt norske "helg" kommer av hellig (-dag). Det er ikke meningen å ha et så veldig etymologisk blogginnlegg men jeg kunne ikke la det gå forbi. Så har du det faktum at søndag er ukas første dag, ikke ukas siste sånn som det er vanlig at vi tenker på den. Her er en liten intro: Den opprinnelige hviledagen i uka var lørdagen, jødenes sabbat. Etter Jesu oppstandelse valgte de kristne å minnes og markere denne dagen fremfor den klassiske sabbaten, og det er bakgrunnen for at vi har fri hver søndag. Vi har heldigvis fremdeles stengte butikker og færre bussavganger på søndager - alt som følge av Jesu oppstandelse.

Det er godt å tenke på at søndagen ikke er ukas siste sjanse til å ha fri fra jobb men at vi får begynne ei ny uke med å få hvile og høre fra Gud. Guds orden og rekkefølge er alltid at vi får hvile først. Gud kaller oss til å få fred med ham før han kaller oss til å gå ut i Hans navn, på samme måte som han kaller oss til å høre fra Ham hver søndaga før han sender oss ut i hverdagen mandag tirsdag onsdag ... Du skjønner. Så i dag har jeg fått hvile fra mine gjerninger, både i åndelig forstand og i jobb-fritid-forstand.

La oss begynne med fredagen.

Fredag etter jobb:
Kjøpte en reiseguide om Brasil på Nomaden. More to come!! Sov litt... mmm... Deilig! Veiledet min midlertidige flatmate Anna i å lage kjøttkaker i brun saus. Blir det mer nasjonalromantisk? Lærte at hjemmelaget ertestuing er veldig enkelt og godt. Så, de beste 2/3 av Gullrekka på nrk. Så litt Senkveld før det var godnatt.

Lørdag:
Rydda og vaska klær. Føler meg utrolig rik når de fleste klærne mine er rene. Det samme gjelder kopper og kar. Så kom Reidun og vi spiste deilig risengrynsgrøt før vi sovna på sofaen (to dager på rad?? Ny rekord!) og lagde deilig seinkveldsmiddag bestående av entrecote, ovnsbakte småpoteter, saus, vin + + og så så vi Shrek 2. Lenge leve barnehumor ispedd voksenhumor!

Søndag:
Gudstjeneste i Messiaskirken som jeg gjør hva jeg kan for å få med meg hver søndag, kirkekaffe, middagslaging og Kristian på besøk. I dag lagde Reidun og jeg blomkålsuppe til forrett (ingen Toro; ordentlig!), bakte maksipoteter til hovedrett og vafler og kaffe til etterpå. Og masse god, inngående prat. Og da de hyggelige gjestene hadde gått ble det åtte episoder av The Big Bang Theory på strak arm.

Fin helg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar